Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Ποιος ο ρόλος της Παγκοσμιοποίησης;





Η ανάπτυξη των μέσων, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σύνολο διαδικασιών που έχουν δώσει μορφή στο σύγχρονο κόσμο. Αυτές οι διαδικασίες έχουν κοινός οριστεί Παγκοσμιοποίηση. Ο όρος αυτός δεν υπάρχει με ακρίβεια στην βιβλιογραφία και χρησιμοποιείται με διάφορους τρόπους, και τελικά πολλοί ερευνητές την ταυτίζουν με την διεύρυνση και την εντόπιση αγορών. Το σίγουρο είναι ότι η παγκοσμιοποίηση αποτέλεσε τη 2η από τις 3ης τάσεις ανάπτυξης των βιομηχανιών και προσπάθησε να δημιουργήσει μία κοινή συνείδηση μέσω της «μεταμόρφωσης του χώρου και του χρόνου» και αποτελεί ένα εξαιρετικά σύνθετο φαινόμενο που επηρεάζει όλες τις πλευρές της ζωής μας, καθώς και  τις διεθνείς σχέσεις, τον πολιτισμό και την διεθνή οικολογική ισορροπία του πλανήτη.
Αυτό γίνετε γιατί προσφέρει τη δυνατότητά στους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τις διεθνείς διασυνδέσεις και έτσι περνάμε σε μία νέα διάσταση όπου έχουμε, την εξέλιξη των νέων τεχνολογιών (κυρίως δορυφορικών), την εξέλιξη στη διανομή μηνυμάτων των μέσων σε παγκόσμιο επίπεδο η οποία έχει καταστεί πολύ πιο εύκολη, πιο φτηνή, πιο γρήγορη – τόσο σε τοπικό, όσο και σε εθνικό η διεθνές επίπεδο.



Παγκοσμιοποίηση προκύπτει όταν:

1.      Οι δραστηριότητες λαμβάνουν χώρα σε ένα παγκόσμιο χώρο δράσης.

2.      Οι δραστηριότητες είναι οργανωμένες, σχεδιασμένες και συντονισμένες σε παγκόσμια κλίμακα.

3.      Οι δραστηριότητες συνοδεύονται από κάποιο βαθμό αμοιβαιότητας και αλληλεξάρτησης, έτσι ώστε τα γεγονότα που συμβαίνουν σε διαφορετικά μέρη του κόσμου να αλληλοδιαμορφώνονται.



Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ παρουσιάζει πολύ δυνατή ισχύ και σταδιακή διαμόρφωση ενός κοινού πολιτιστικού χώρου όπου καθορίζεται από την αμερικάνικη πολιτιστική παραγωγή, αλλά και από τις τοπικές παραγωγές που μιμούνται το αμερικάνικο πρότυπο. Την ίδια στιγμή όμως έχει ανάγκη από ζωντάνια και ποικιλομορφία, ώστε να μπορέσει να ανανεώσει τα προϊόντα που προσφέρει και να τονώσει την ζήτηση.

Η παγκοσμιοποίηση βοηθά:
1.      στην ανάπτυξη της αμφίδρομης επικοινωνίας και των δορυφορικών μεταδόσεων
2.      στην κατάργηση της απόλυτης διάκρισης  μεταξύ του κειμένου, του ήχου και της εικόνας
3.      οδηγεί στην δημιουργία των «υπέρ- λεωφόρων των πληροφοριών» και το διαδίκτυο.

Βασικό φαινόμενο της είναι ο βομβαρδισμός του σύγχρονου ανθρώπου από πληροφορίες τις οποίες δυσκολεύεται να αξιοποιήσει και να ελέγξει. Υπάρχει κίνδυνος οι πολίτες να παγιδευτούν σε πληθώρα πληροφοριών, όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα να επιλέξουν, η να κατανοήσουν το νόημα τον πληροφοριακών συστημάτων, αφού είναι χαμηλής ποιότητας και παρουσιάζουν πολλές σκοτεινές πλευρές μιας κοινωνικής πραγματικότητας. Αυτό γίνετε γιατί πλέων σκοπός του φορέα (διαφημιζόμενου) δεν είναι η ποιότητα των προγραμμάτων που προσφέρει ο τηλεοπτικός σταθμός που θα διαφημιστεί, αλλά η ικανότητα προσέλκυσης θεατών. Γι’ αυτό πολύ συχνά χρησιμοποιούν τη προβολή παράδοξων ή ακραίων γεγονότων που αποσπάνε την προσοχή του κοινού, για την επίτευξη υψηλών ποσοστών τηλεθέασης.    

Βασικότερο χαρακτηριστικό της είναι ο επανακαθορισμός της ιδιοκτησίας των ΜΜΕ, όπου εδώ η παγκόσμια βιομηχανία των ΜΜΕ κυριαρχείτε από έναν μικρό αριθμό ισχυρών υπερεθνικών ομίλων, οι οποίοι κατέχουν και ελέγχουν μια μεγάλη γκάμα από παραδοσιακά και νέα μέσα. Αν και αυτές οι εταιρείες είναι πολυεθνικές, στη διάρθρωσή τους προέρχονται από τις παραδοσιακές αναπτυγμένες κοινωνικές βιομηχανίες (ΗΠΑ, Αυστραλία, Ιαπωνία, Δυτική Ευρώπη). Το φαινόμενο της αναδιάρθρωσης των τηλεοπτικών προγραμμάτων, έδωσε την δυνατότητα σε ισχυρούς παράγοντες να εισβάλουν μέσα από αγοραπωλησίες και συγχωνεύσεως (1995-1996) σε όλο το φάσμα του επικοινωνιακού πεδίου. Έτσι οι πολυκλαδικές επιχειρήσεις αποτελούν τις κυρίαρχες δυνάμεις στο διεθνή επικοινωνιακό χώρο, με αποτέλεσμα η δομή του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ΜΜΕ να έχει συγκεντρωθεί σε όλο και λιγότερα χέρια και ένας αυξανόμενος αριθμός παγκόσμιων εταιριών της επικοινωνίας να έχει εμπλακεί στην αποκαλούμενη πολυκλαδική ιδιοκτησία. Αυτό θεωρείται απειλή για την πολυμέρεια η πολυφωνία του περιεχομένου των ΜΜΕ.

Η παγκοσμιοποίηση των ΜΜΕ έγινε εφικτή χάρις τις εξελίξεις της πληροφορικής και της επικοινωνίας που δημιούργησαν ένα περιβάλλον στο οποίο τεράστιες ποσότητες πληροφοριών μπορούν να μεταδοθούν σε ολόκληρο τον πλανήτη μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Στη συνέχεια προέκυψε από τις δραστηριότητες των ομίλων των ΜΜΕ οι οποίοι χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες για να διαφοροποιήσουν το πεδίο των ΜΜΕ και να δημιουργήσουν αμφίδρομη διαδικασία μεταξύ των ΜΜΕ και του κοινού.  Επίσης έχει προκληθεί από το κυνήγι των εμπορικών συμφερόντων των μεγάλων διεθνών επιχειρήσεων με βάση της ΗΠΑ η παγκοσμιοποίηση αποτελεί  μια δομημένη και άνιση διαδικασία που έχει ωφελήσει μερικούς περισσότερο από κάποιους άλλους, αφού έχει καλή ή κακή εκδοχή αντίστοιχα.


Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης



Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Δημόσιες Σχέσεις : Η συμβολή της επιστήμης των Δημοσίων Σχέσεων στην πορεία ανάπτυξης της Ελλάδας και κάθε χώρας .

Άρθρο του καθηγητή και συγγραφέα , Γιώργου Παπατριανταφύλλου . Το επάγγελμα των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα έχει μία αξιοθαύμαστη πορεία και λαμπρή Ιστορία . Το επιστημονικό σωματείο των Δημοσίων Σχέσεων στην Ελλάδα η ΕΕΔΣ ( Ελληνική Εταιρεία Δημοσίων Σχέσεων ) ιδρύθηκε το 1965 απο εξαίρετους επιστήμονες και πρωτίστως Αξιοπρεπέστατους Ανθρώπους – επαγγελματίες . Πρωτεργάτης ήταν ο Μάνος Παυλίδης επί σειρά ετών πρόεδρος της ΕΕΔΣ . Το 1965 στην Αθήνα πραγματοποιήθηκε το Παγκόσμιο Συνέδριο της I.P.R.A ( International Public Relations Association ) . Στην Αθήνα υπογράφηκε ο Κώδικας των Αθηνών , ο λαμπρός Κώδικας Ηθικής και Δεοντολογίας των Δημοσίων Σχέσεων , ο οποίος παραμένει σε απόλυτη Ισχύ και εφαρμόζεται απο όλα τα επιστημονικά σωματεία και τους επαγγελματίες των Δημοσίων Σχέσεων Παγκοσμίως . Παραμένει ως ένα μνημιώδες έργο Πολιτισμού – Ανθρωπισμού και Επαγγελματισμού . Την ΕΕΔΣ εκόσμισαν με την παρουσία τους λαμπροί άνθρωποι του πνεύματος , της επιστήμης , του π

Διαφήμιση ή Πρόκληση?

Από τον Μιχάλη Χελιδονόπουλο Ο μεγάλος εκφραστής της Επικοινωνίας είναι η Διαφήμιση. Τα μηνύματα που θέλεις να περάσεις, τα μεταμορφώνεις σε εικόνες και δημιουργείς ένα τηλεοπτικό spot. Εκεί μιλάς για το προϊόν σου, προσπαθείς να προσελκύσεις τον πελάτη σου και σίγουρα χτίζεις την εικόνα της μάρκας σου. Η μεγάλη πρόκληση για τους Διαφημιστές είναι η ίδια η...πρόκληση. Η πρόκληση για να προσέξει ο καταναλωτής το προϊόν και τη μάρκα.