Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Γιατί χρειαζόμαστε το πτυχίο στην επαγγελματική επικοινωνία

Ραϋμόνδος Αλβανός,
Επιστημονικός συνεργάτης στο τμήμα Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας.
 
Η δημόσια συζήτηση που έχει ξεκινήσει σχετικά με την κατάργηση των δύο τμημάτων Δημοσίων Σχέσεων και Επικοινωνίας στο Αργοστόλι και στην Καστοριά δίνει την ευκαιρία να αναδειχθεί η σημασία και η χρησιμότητα του επαγγέλματος των Δημοσίων Σχέσεων.

Τώρα είναι ευκαιρία να μαθευτεί σε όλους ότι οι Δημόσιες Σχέσεις
• δεν είναι να είσαι «πόρτα» στα κλαμπ
• δεν είναι να λες ψέματα και να κοροϊδεύεις τον κόσμο
• δεν είναι να πουλάς προϊόντα και υπηρεσίες
• δεν είναι να έχεις πολλούς φίλους και να πηγαίνεις σε καφέδες και πάρτυ

Οι Δημόσιες Σχέσεις
• είναι επαγγελματική επικοινωνία που πρέπει να διαχωριστεί από την προσωπική επικοινωνία, δηλαδή τις προσωπικές Δημόσιες Σχέσεις
• έχουν μια επιστημονική βιβλιογραφία που αριθμεί παγκόσμια πάνω από 16.000 βιβλία και δεκάδες χιλιάδες επιστημονικά άρθρα
• διαχειρίζονται συστηματικά και μεθοδευμένα (δηλαδή επιστημονικά) τις σχέσεις μεταξύ ενός οργανισμού, είτε κερδοσκοπικού (επιχείρησης) είτε μη κερδοσκοπικού (π.χ. δήμος, αστυνομία, μουσείο κλπ.) με τις ομάδες ανθρώπων που είναι σημαντικές για αυτόν, όπως είναι οι δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.
• σκοπό έχουν την άριστη σχέση μεταξύ των παραπάνω οργανισμών και ομάδων κοινού με ό,τι αυτό συνεπάγεται: αλληλοκατανόηση, εμπιστοσύνη, αμοιβαίο όφελος
• έχουν κώδικα δεοντολογίας, ηθικούς κανόνες και στόχο έχουν τόσο την εξυπηρέτηση του συμφέροντος του κοινού που απευθύνονται όσο και του οργανισμού.
Σε πρακτικό επίπεδο οι υπεύθυνοι Δημοσίων Σχέσεων
• γράφουν δελτία τύπου τα οποία περιέχουν ειδήσεις σχετικά με τον οργανισμό που εκπροσωπούν και τα στέλνουν στους δημοσιογράφους,
• οργανώνουν συνεντεύξεις τύπου για τους δημοσιογράφους
• οργανώνουν εκδηλώσεις (ημερίδες, συμπόσια, εγκαίνια κλπ.) για τις διάφορες ομάδες κοινού στις οποίες απευθύνονται (δημοσιογράφοι, υπάλληλοι, μέτοχοι, τοπική κοινωνία, πελάτες κ.α.)
• σχεδιάζουν και συντονίζουν προγράμματα χορηγιών που όλες οι μεγάλες επιχειρήσεις οφείλουν να έχουν στα πλαίσια της εταιρικής τους ευθύνης.
• συντάσσουν και εκδίδουν το έντυπο του οργανισμού (εφημερίδα ή περιοδικό)
• αντιμετωπίζουν καταστάσεις διαχείρισης κρίσεων και επίλυσης συγκρούσεων
• κάνουν έρευνα για να γνωρίζουν την εικόνα του οργανισμού και τυχόν προβλήματα (λάθος πληροφορίες ή φήμες) που υπάρχουν για αυτήν
• Παρεμβαίνουν στην πολιτική του οργανισμού προκειμένου να βελτιωθεί η εικόνα του και οι σχέσεις με τις ομάδες κοινού που τον ενδιαφέρουν

Η κοινωνία έχει ανάγκη την επαγγελματική επικοινωνία. Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν χιλιάδες γραφεία τύπου. Τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων όμως την κάνουν συνήθως μέχρι τώρα δημοσιογράφοι οι οποίοι όμως δεν έχουν εκπαιδευτεί σε αυτό το αντικείμενο καθώς η δημοσιογραφία είναι ένα εντελώς διαφορετικό επάγγελμα. Επίσης σε πολλές περιπτώσεις τη δουλειά των Δημοσίων Σχέσεων την κάνουν απόφοιτοι του Μάρκετινγκ το οποίο αν και συγγενής είναι διαφορετικός κλάδος της επικοινωνίας που αφορά επιχειρήσεις που έχουν ως βασικό στόχο την προώθηση των προϊόντων και των υπηρεσιών στους πελάτες τους.

Σε όλες τις χώρες του ανεπτυγμένου κόσμου οι Δημόσιες Σχέσεις διδάσκονται σε προπτυχιακό επίπεδο γιατί είναι απαραίτητο οι φοιτητές να εκπαιδευτούν συστηματικά την έννοια, τις αρχές και τις τεχνικές της επαγγελματικής επικοινωνίας.

Ο πολιτισμός μας είναι στενά συνδεδεμένος με την επικοινωνία. Στις σύγχρονες φιλελεύθερες δημοκρατίες οι άνθρωποι δεν λύνουν τις διαφορές τους με μπουνιές και όπλα αλλά με επιχειρήματα, με τη λογική, το λόγο και το διάλογο. Οι εξειδικευμένοι επικοινωνιολόγοι των Δημοσίων Σχέσεων μπορούν με την εκπαίδευση που έχουν να συμβάλουν αποφασιστικά στην επίλυση συγκρούσεων και στην εύρεση της χρυσής τομής, της άριστης λύσης για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Μαθαίνουν ότι για να πετύχουν την άριστη σχέση (που είναι ο σκοπός του επαγγέλματος) πρέπει να είναι ειλικρινείς και να προσπαθούν να εξυπηρετούν το κοινό που απευθύνονται. Μαθαίνουν ότι αποστολή τους δεν είναι να προσαρμόζουν το κοινό στις ανάγκες και στα συμφέροντα του οργανισμού (κάτι που κάνει η προπαγάνδα) αλλά να μπαίνουν στη θέση του κοινού και αν χρειαστεί να αλλάζουν τη στάση και την πολιτική του οργανισμού.

Αντίστοιχα, πιστεύω ότι στα πλαίσια της διαβούλευσης που θα ακολουθήσει η πολιτική ηγεσία θα μπει στη θέση των χιλιάδων φοιτητών που επέλεξαν να σπουδάσουν αυτό το γνωστικό αντικείμενο και θα αναθεωρήσει τη σκέψη για κατάργηση του.

 
Καστοριά, 6/2/2013

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Η εξέλιξη της Κρητικής ενδυμασία στην πάροδο του χρόνου.

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ ποια είναι η σημασία του σαρικιού, για ποιο λόγο φορούν οι Κρητικοί μαύρο πουκάμισο, τι επιρροές δέχτηκε η παραδοσιακή Κρητική φορεσιά ώσπου να πάρει την μορφή που γνωρίζουμε σήμερα;  Νομοθεσίες ενδυμασίας, επιρροές από τους διάφορους λαούς που κατοίκησαν στην Κρήτη και βεντέτες έδωσαν την τελική πινελιά στο σχέδιο της Κρητικής ενδυμασίας που γνωρίζουμε. Οι επιρροές από τη Δύση.

Βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και Διαφήμισης.

Με δύο λόγια η βασική διαφορά μεταξύ των Δημοσίων Σχέσεων και της Διαφήμισης. Οι Δημόσιες Σχέσεις στην εποχή μας πρέπει σε συνεργασία με τη διαφήμιση να οδηγούν στα επιθυμητά αποτελέσματα. Αν θέλαμε να ξεχωρίσουμε κάπως την διαφήμιση από τις δημόσιες σχέσεις, θα ήταν λογικότερο να πούμε ότι με τις δημόσιες σχέσεις περιμένουμε πιο μακροπρόθεσμα αποτελέσματα που ίσως να μην είναι και μετρήσιμα σε σχέση με αυτά της διαφήμισης που το ζητούμενο είναι άμεσο και με πιο ασφαλείς τρόπους μετρήσιμο. Δημοσίευση: Μάρκος Σμυρνάκης

Φουντώνει το συναίσθημα του ρατσισμού στην Ελλάδα.

  Γράφει ο Μάρκος Σμυρνάκης   Προσπαθώντας να δώσω ένα σύγχρονο ορισμό για την λέξη “Ρατσισμός”, θα έλεγα ότι, χρησιμοποιείται για να αναγάγει μια ομάδα, ως   υπέρτερη άλλων. Πιο συγκεκριμένα περιγράφει τις πράξεις μιας ομάδας ανθρώπων (οι οποίοι συνδέονται με κάποια κοινά χαρακτηριστικά) εναντίον μίας άλλης ομάδας. Η προέλευση της προέρχεται από το πιο συνηθισμένο είδος ρατσισμού, δηλαδή τον φυλετικό ρατσισμό, εκ της Ιταλικής όμως γλώσσας, “ razza ”   (ράτσα) που σημαίνει φυλή.

Η ομορφότερη κοπέλα της Κρήτης για το 2011

Πλήθος κόσμου κατέκλισε την Τετάρτη 24 Αυγούστου το club Envy στο Ηράκλειο όπου πραγματοποιήθηκε ο μεγάλος Τελικός του 33ου Παγκρήτιου Διαγωνισμού Ομορφιάς. Τον τίτλο της MISS ΚΡΗΤΗ 2011 κατέκτησε η 19χρονη Εύα Ζεϊμπεκάκη από το Ηράκλειο, Ά Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 αναδείχθηκε η Φαίη Αβδουλά και΄Β Αναπληρωματική Miss Κρήτη 2011 η Ευρυδίκη Μερκούρη. Η 17χρονη Μιχαέλα Φωτιάδη

Η ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΗ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΚΡΗΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΚΑΤΣΟΥΝΑΣ

Το σήμα κατατεθέν της Κρητικές παράδοσης και συγκεκριμένα οι "χειροποίητες κατσούνες, κρητικά μπαστούνια" είχαν την τιμητική τους στην τελευταία εκπομπή του ALPHA «Σαββατοκύριακο με τον Μάνεση». Την Κυριακή το μεσημέρι εμφανίστηκε στην εκπομπή μέσω σύνδεσης Skype ο Κρητικός "Digital Media Strategist" Μάρκος Σμυρνάκης. Επίκεντρο της συζήτησης ήταν ο τρόπος της διαδικτυακής προώθησης της Κρητικής παράδοσης, αλλά και πως όλο αυτό βοηθάει στην συντήρηση της. Όπως ισχυρίζεται, σύγχρονες τεχνικές μάρκετινγκ είναι ικανές να δώσουν ξανά ζωή και να συστήσουν σε νέο κόσμο τις Κρητικές κατσούνες. Αυτό είναι και το όραμα. Η ένταξη ενός παγιωμένου προϊόντος και πάλι στην καθημερινότητα του ανθρώπου, πριν την εξαφάνιση του. Ένταξη... από όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το κίνητρο για την παραγωγή, αλλά και το ενδιαφέρον από νέους ανθρώπους όχι μόνο να μάθουν να τις χρησιμοποιούν , αλλά και να παράγουν το συγκεκριμένο προϊόν Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τεχνίτες πλέ